Om Saksild Børnehus

Saksild Børnehus er en integreret institution med ca. 62 børn i 0-6 års-alderen.

Børnehuset er en del af den samlede landsbyordningen Saksild Skole og Børnehus. Vi bor smukt, 20 km. syd for Århus og 6 km. øst for Odder, tæt på skov og strand – lige midt i naturskønne omgivelser.

Vi brænder for udeliv med leg på legepladsen og tilbringer gerne hele dage ude når vejret tillader det. Vi er ikke bange for at få jord og ormeslim på fingrene! Vi bor tæt på skov og strand og tager gerne en tur til vandet både sommer og efterår.

Vi nyder at bruge skolens gymnastiksal, fodboldbane, multibane og bibliotek. LEG, spil, musik og hygge på stuen vægter vi ligeledes højt i nærværet med børnene.

I Saksild Børnehus arbejder vi ud fra ønsket om at skabe rammer for et godt hverdagsliv – præget af LEG, fællesskaber, inspirerende læringsmiljøer og det GODE BØRNELIV.

Børnene er tilknyttet en gruppe med faste voksne, men har dagen igennem mulighed for at bevæge sig rundt i hele huset og på tværs af grupperne. Personalet i gangsætter aktiviteter med afsæt i vores læreplaner, fokusområder og traditioner. I løbet af dagen er der masser af tid til at børnene kan lege på deres egne initiativer og præmisser.

Med udgangspunkt i den pædagogiske tilgang, ICDP, arbejder vi med de anerkendende nære relationer. Alle børn kender alle personaler og alle børn kender alle børn.

Anerkendelse, trivsel, udvikling og fællesskab er nøgleord - ligesom vi er optaget af at arbejde i og med relationer på alle planer.

Forældresamarbejde
Vi vægter et åbent, trygt og tillidsfuldt samarbejde med forældre, hvor vi sammen skaber de bedste udviklingsmuligheder for det enkelte barn. Vi er lyttende, imødekommende, ærlige og omsorgsfulde i vores dialog med forældre og vi stiller os gerne til rådighed med vejledning og råd. Vi følger Odder Kommunes strategi for forældresamtaler og tilbyde hhv. to samtaler i barnets 0-2 år samt 2 samtaler i 3-6 år.

Overgange
Saksild Børnehus er en del af Odder Kommunes Landsbyordninger og indgår i fællesskab med de øvrige børnehuse og skoler i oplandet. Det tætte samarbejde med Saksild skole sikrer et sammenhængende børneliv, hvor der er fokus på at skabe forudsigelighed og genkendelighed i overgangene for børnene